loading...
زندگیت رو با ایده های مختلف دگرگون کن
doyayekasbokar بازدید : 29 سه شنبه 21 تیر 1401 نظرات (0)

الف) ایده پردازی:

اولین قدم در ایجاد هر نوع کسب و کار جدید، ایده پردازی است. یکی از عوامل موثر در شکل گیری ایده ها، خلاقیت فردی است. راه های زیادی برای به دست آوردن ایده های جدید وجود دارد که اصلی ترین آنها عبارتند از:

1- بررسی انواع کالاها و خدمات و امکان راه اندازی آنها در محل مورد نظر.

2- بررسی شکاف نیازهای مردم (خدمات و کالاهای ضروری) در حوزه مورد نظر.

3- جستجو در سایت های اطلاع رسانی، روزنامه ها و مجلات تخصصی داخلی، ملی و بین المللی.

4- بازدید از مناطق صنعتی و تجاری، نمایشگاه های محلی، منطقه ای، ملی و بین المللی.

5- مشاوره با کارشناسان و استفاده از تجربیات کاری دیگران.

6- توجه به تحولات و تحولات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فناوری.

ب) بررسی منابع و امکانات لازم برای ایجاد کسب و کار:

برای تبدیل ایده به فرصت و در نهایت ایجاد یک کسب و کار جدید، بررسی و شناخت عوامل و زمینه های کسب و کار نقش اساسی دارد. مکان - منابع مالی - نیروی کار - مواد اولیه - تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری - حمل و نقل - بازار مصرف کالا و خدمات - دسترسی به خدمات شهری و سیاست های دولت از جمله حوزه هایی که بر ورود کسب و کار جدید تاثیر می گذارد.

ج) برنامه ریزی و اقدامات اولیه برای ایجاد کسب و کار جدید:

اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذیربط و ثبت کسب و کار یکی از اقدامات اولیه کسب و کار می باشد.

مهارت های لازم برای کسب و کار

داشتن مهارت های زیر برای فرد یا افرادی که یک کسب و کار راه اندازی می کنند یکی از بارزترین ویژگی های موفقیت آنهاست.

1- تخصص در تجارت

2- مدیریت

3- آشنایی با زبان انگلیسی، آموزش زبان انگلیسی

4- آشنایی با فناوری اطلاعات و ارتباطات

5- روابط عمومی و تبلیغات

6- بازاریابی (برای مطالعه مطالب بازاریابی اینجا را کلیک کنید)

7- مهارت های مالی و حسابداری

doyayekasbokar بازدید : 27 سه شنبه 21 تیر 1401 نظرات (0)

برای راه اندازی کسب و کار باید اصول و معیارها را رعایت کنید. مهمتر از همه، شما باید با خودتان موافق باشید که می توانید از عهده این کار برآیید. علاوه بر ویژگی هایی که برای افراد کارآفرین ذکر شد، برای کارآفرین شدن به مجموعه ای از مهارت ها و ویژگی های خاصی نیاز داریم که ممکن است در مشاغل دیگر چندان مهم نباشد. از طریق این مهارت ها و توانایی ها، می توانید رویاهای خود را در مورد کسب و کار خود محقق کنید. برای یک کارآفرین، داشتن مهارت های ارتباطی خوب بسیار مهم است. حیاتی است. شما به مهارت های ارتباطی سطح بالا در ارائه طرح های تجاری، گزارش ها و نوشتن نامه های روزانه نیاز دارید. همچنین داشتن مهارت و توانایی برای برقراری ارتباط فردی یا گروهی ضروری است. یک کارآفرین باید بتواند رهبر، مذاکره کننده یا تشکیل یک تیم باشد. توانایی ایجاد رابطه شبکه ای یکی دیگر از مهارت های مورد نیاز هر کارآفرین است.

به عنوان یک کارآفرین، باید اعتماد به نفس زیادی داشته باشید، زیرا وقتی برای خودتان کار می کنید، هیچ کس دیگری به شما نمی گوید که کار خوبی انجام داده اید و از شما قدردانی نمی شود. باید بتوانید ریسک کنید. اگر احتمال موفقیت یا شکست در کسب و کار شما وجود دارد، تصمیم بگیرید. آیا می توانید بدون داشتن درآمد ثابت زندگی کنید؟ آیا می توانید تا زمانی که درآمد کافی از کسب و کار خود کسب کنید، هزینه های زندگی فعلی خود را پوشش دهید؟ آیا می توانید از حمایت خانواده و دوستان خود در کسب و کار خود بهره مند شوید؟

انواع کسب و کار از نظر مالکیت

1- تجارت انفرادی

در این نوع کسب و کار فقط یک نفر صاحب کسب و کار است و تمامی مسئولیت های قانونی بر عهده اوست. در این نوع کسب و کار ممکن است چند نفر نیز به عنوان کارمند با مسئولیت مالک استخدام شوند.

2- تجارت مشارکتی

در این نوع کسب و کار دو یا چند نفر با انعقاد قرارداد کتبی اقدام به راه اندازی کسب و کار می کنند. مسئولیت این نوع کسب و کار بر اساس سهم هر یک از شرکا تقسیم می شود. این نوع کسب و کار ممکن است چندین کارمند نیز داشته باشد.

3- تجارت در قالب شرکت

این نوع کسب و کار دارای سازمانی قانونی است که اساسنامه آن به تایید نهادهای دولتی ذیربط و ثبت در ثبت شرکت ها رسیده است. علاوه بر سهامداران، چندین نفر نیز ممکن است به عنوان کارمند در شرکت مشغول به کار شوند.

doyayekasbokar بازدید : 26 یکشنبه 19 تیر 1401 نظرات (0)

1- فروش محصولات فیزیکی

در این مدل، کسب و کار اینترنتی شما برای فروش به محصولات فیزیکی نیاز دارد. منظور از محصولات فیزیکی هر نوع محصولی است که برای فروش آن باید سیستم حمل و نقل و تحویل فیزیکی داشته باشید. به این سیستم تحویل، Delivery می گویند.

در نظر داشته باشید که راز موفقیت این نوع کسب و کار اینترنتی سرعت تحویل کالای شماست. هرچه سیستم تحویل شما دقیق تر و قابل اعتمادتر باشد، کسب و کار شما موفق تر و سودآورتر خواهد بود. یکی از ارزش های استارت آپ های موفق اسنپ. دیجی کالا سیستم تحویل آنهاست.

در فروش محصولات فیزیکی ممکن است شما مالک، تولید کننده و توزیع کننده کالا باشید. اما این امکان نیز وجود دارد که کالا متعلق به شما نباشد و شما واسطه فروش باشید.

بر این اساس، این مدل کسب و کار اینترنتی به دو نوع دیگر طبقه بندی می شود:

الف- فروش مستقیم

در این مدل کسب و کار، شما تولید کننده یا توزیع کننده محصولات فیزیکی هستید. به عنوان مثال، ممکن است شما تولید کننده محصولات ارگانیک باشید. شاید شما محصولات خانگی تولید می کنید. شاید شما وارد کننده کالاهای دیجیتالی باشید. شما ممکن است صنایع دستی تولید کنید.

در این مدل می توانید با راه اندازی کسب و کار اینترنتی و طراحی مدل کسب و کار محصولات فیزیکی خود را به یک کسب و کار نوپا تبدیل کنید. در روش فروش مستقیم، محصول شما از طریق وب سایت فروشگاه یا شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام به فروش می رسد.

ب- فروش میانی

اگر تهیه کننده نیستید نگران نباشید! لازم نیست تولیدکننده باشید و محصول فیزیکی خود را بفروشید. شما می توانید یک هنرمند فروشنده باشید. بسیاری از افراد و کسب و کارها از طریق بازاریابی وابسته درآمد زیادی به دست می آورند. سایت دیجی کالا در ابتدا و هنوز هم بسیاری از محصولات خود را با واسطه به فروش می رساند. سایت بامیلو هم همینطور.

شاید افرادی را بشناسید که در زمینه خاصی فعال هستند اما در فروش محصولات خود با مشکل مواجه هستند. پس برای خود یک مدل کسب و کار طراحی کنید و شروع کنید. به زودی مقاله آموزشی کاملی در مورد آموزش طراحی مدل کسب و کار یا مدل کسب و کار در بهترین ایده منتشر خواهیم کرد. شما می توانید کالاهای دیگران یا مجموعه ای از کالاها را بفروشید. پس نگران نداشتن محصول فیزیکی خود نباشید. فقط به یاد داشته باشید که راز موفقیت شما در فروش و رضایت مشتری سرعت تحویل کالای شماست.

2- فروش محصولات مجازی

در این مدل کسب و کار اینترنتی، دیگر نیازی به محصولات فیزیکی ندارید. اما شما به محصولات مجازی نیاز دارید. منظور از محصولات مجازی هر نوع محصولی است که برای فروش آن نیازی به سیستم حمل و نقل فیزیکی و تحویل ندارید. سیستم تحویل شما به صورت مجازی و آنلاین انجام می شود.

فروش نرم افزارهای ویندوز، اپل و اندروید و ...، فروش آنتی ویروس، محصولات آموزشی و آموزشی قابل دانلود مانند فایل های تصویری و صوتی، محصولات مجازی هستند.

در این نوع کسب و کار اینترنتی، مشتریان به راحتی تصمیم به خرید می گیرند. زیرا فاصله خرید تا تحویل کالا حدود چند دقیقه است.

دوره های آنلاین و فایل های آموزشی دانلودی سایت ایده برتر نیز فروش مجازی محصول محسوب می شود.

سایت هایی مانند فرادرس، استاد سلام و ... از این نوع سایت ها هستند. با سایت های فروش کتاب الکترونیکی مانند کتاب سبز و کتابناک. سایت های فروش کتاب های صوتی مانند نوار.

راز موفقیت این نوع کسب و کار اینترنتی در سیستم سازی دقیق و طراحی وب سایت حرفه ای فروشگاه مجازی است.

doyayekasbokar بازدید : 30 یکشنبه 19 تیر 1401 نظرات (0)

برنامه های کاربردی کسب و کار الکترونیکی را می توان به سه شاخه مختلف تقسیم کرد.

1) سیستم های کسب و کار داخلی که از طریق مواردی مانند:

 برنامه ریزی منابع سازمانی

پورتال اطلاعات کارکنان

مدیریت کار تیمی

سیستم مدیریت اسناد

مدیریت منابع انسانی

مدیریت تراکنش های داخلی

و غیره محقق خواهد شد.

2) ارتباط و همکاری سازمانی از طریق مواردی مانند:

ایمیل ها

 نامه های صوتی

تالارهای بحث و گفتگو

کنفرانس های الکترونیکی

سیستم های ارتباطی

ارتباطات و تعاملات دولتی

محقق می شود.

3) تجارت الکترونیکی که از موارد زیر استفاده می کند:

 سرمایه گذاری الکترونیکی

مدیریت زنجیره تامین

مدیریت ارتباط با مشتری

بازاریابی الکترونیکی

پردازش آنلاین تراکنش ها

بانکداری الکترونیک

می توان از آن بهره برداری کرد.

چنین برنامه هایی می توانند توسط افراد مختلف مانند کاربران اینترنت، اعضای اینترانت و گروه خاصی از کاربران هدف در یک اکسترانت (مانند مشتریان و شرکای خاص) استفاده شوند.

دلایل استفاده از تجارت الکترونیک

توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات در کسب و کار دلایل مختلفی دارد که از جنبه های مختلف قابل توجه و بررسی است. در زیر به چند مورد اشاره می شود.

1) سازمان شما بیست و چهار ساعت در روز کار خواهد کرد.

به این معنا که در تعطیلات سال نو یا سایر مناسبت ها نیازی به ادامه فعالیت بدنی شرکت ندارید. حتی اگر در شهری دور زندگی می کنید، مردم از سراسر کشور می توانند از شما خرید کنند، حتی زمانی که شرکت شما بسته است. هر لحظه اگر فردی از هر گوشه ای از دنیا بخواهد اطلاعاتی در مورد شرکت و فعالیت های شما به دست بیاورد، بدون هیچ مشکلی آن را دریافت می کند.

2) کاهش هزینه های نیروی انسانی

زمانی که سازمان شما یک وب سایت خوب و حرفه ای دارد، این امکان برای شما وجود دارد که بدون استخدام کارمندان زیاد، محصولات و خدمات خود را ارائه دهید. شما نیازی به پرداخت و صرف هزینه های زیادی در رابطه با بیمه و پاداش های ناشی از جذب نیروی جدید نخواهید داشت و این در حالی است که همچنان قادر به ادامه فعالیت در زمینه فروش و خدمات مشتریان هستید.

3) به دست آوردن هزاران مشتری جدید

هر کسی در هر کجای دنیا می تواند با مشاهده وب سایت شما مشتری شما شود. در حالی که شما مقدار کمی پول خرج کرده اید، محصولات شما در مقیاس جهانی تبلیغ شده است.

4) وب سایت تصویر خوبی از یک شرکت موفق و با ثبات ایجاد می کند.

اینترنت یک رسانه عالی است که از طریق آن می توانید هر تصویری را که می خواهید از خود در ذهن مردم ایجاد کنید. آنچه در این بین در دسترس شماست این است: طراحی یک وب سایت حرفه ای همراه با افزودن محتوای مناسب. مهم نیست شرکت شما چقدر کوچک است، با استفاده از ابزارهای مناسب و امید و اراده قوی خود می توانید آن را درست مانند یک شرکت بزرگ در دنیای وب معرفی کنید.

doyayekasbokar بازدید : 37 یکشنبه 19 تیر 1401 نظرات (0)

گسترش و رشد فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی و ورود آنها به عرصه سیستم های سازمانی، آثار و پیامدهای مثبتی را در ساختار سازمان های استفاده کننده از این فناوری ها بر جای گذاشته است. نفوذ روزافزون ابزارهای عملی و علمی در فعالیت‌های مختلف سازمان، به‌ویژه تأثیر آن در تدوین استراتژی‌های اقتصادی، موجب تحول و بازنگری در رویکرد سنتی به موضوع تجارت و بازار می‌شود. در این بین توسعه روزافزون اینترنت در کشورهای مختلف و اتصال تعداد زیادی از مردم جهان به شبکه جهانی اینترنت و گسترش ارتباطات الکترونیکی بین مردم و سازمان های مختلف از طریق دنیای مجازی اینترنت فراهم شده است. بستر مناسب و مساعد برای ایجاد مبادلات تجاری و اقتصادی؛ این پدیده نوظهور کسب و کار الکترونیکی نامیده می شود.

مفهوم کسب و کار الکترونیکی

کلارک تجارت الکترونیک را کلمه ای می داند که به معنای انجام تجارت با استفاده از ارتباطات از راه دور و ابزارهای مرتبط است. وی همچنین معتقد است که تجارت الکترونیک به معنای انجام تجارت کالا و خدمات با استفاده از ارتباطات از راه دور و ابزارهای مرتبط است که مفهوم محدودتری نسبت به تجارت الکترونیک دارد. به عنوان نمونه فرآیند ثبت نام و صدور پروانه، ثبت نام دانشجو یا اداره دادگاه از جمله مواردی است که در زمره تجارت الکترونیک قرار می گیرد و به تجارت الکترونیک مربوط نمی شود.

به طور کلی هر نوع استفاده از فناوری رایانه در جمع آوری، پردازش و ارائه اطلاعات به گونه ای که منجر به پیشرفت برنامه ها و فعالیت های یک سازمان با اهداف تجاری و غیر تجاری شود، کسب و کار الکترونیکی نامیده می شود. در یک نگاه کلی می توان گفت که کسب و کار الکترونیکی کاربرد کلیه سیستم های اطلاعاتی برای تقویت و کنترل فرآیندهای کسب و کار است. امروزه این فرآیندها با استفاده از فناوری های مبتنی بر وب توسعه می یابند.

doyayekasbokar بازدید : 33 شنبه 18 تیر 1401 نظرات (0)

مدل تقسیم بندی

به جای فروش یک محصول کامل، می توانید تنها بخشی از آن را با مدل کسب و کار کسری یا تقسیم بندی بفروشید.

یکی از بهترین نمونه های این مدل کسب و کار، اشتراک گذاری زمان است. به عنوان مثال، مسافران تنها برای مدت معینی صاحب خانه هستند و می توانند چند هفته در سال از آن استفاده کنند.

مدل سلطنتی

در مدل فرانچایز، شما دستورالعمل راه اندازی یک کسب و کار موفق را به شخص دیگری می فروشید. دسترسی به خدمات فروش و پشتیبانی به فرنچایز جدید کمک می کند تا یک کسب و کار راه اندازی کند. این مدل بیشتر در صنعت رستوران رایج است، اما در انواع صنایع خدماتی مانند مشاغل خدماتی و نظافتی نیز کاربرد دارد.

مدل فریمیوم

با مدل کسب و کار Freemium، بخشی از محصولات و خدمات خود را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهید و برای ویژگی ها یا خدمات ممتاز هزینه ای دریافت می کنید. این مدل امکان استفاده نامحدود از ویژگی های اساسی را به صورت رایگان می دهد و فقط از مشتریانی که می خواهند به عملکردهای پیشرفته تری دسترسی داشته باشند، هزینه دریافت می کند.

مدل لیزینگ

این مدل کسب و کار شبیه به اجاره است. در پایان قرارداد اجاره، مشتری باید محصولی را که از شما اجاره کرده است پس دهد. لیزینگ معمولاً برای محصولات با قیمت بالا استفاده می شود که مشتریان قادر به خرید مستقیم نیستند، اما در عوض می توانند محصول را برای مدتی اجاره کنند.

مدل بازار فروش

بازارها به فروشندگان اجازه می دهند اقلامی را برای فروش فهرست کنند و در عین حال ابزارهای کارآمد و مناسبی را برای ارتباط با فروشندگان به مشتریان ارائه می دهند.

مدل کسب‌وکار بازار می‌تواند خدمات اضافی برای کمک به ارتقای محصولات فروشندگان از منابع مختلف، مانند کارمزد به خریدار یا فروشنده برای یک معامله موفق، ایجاد کند تا به خریداران آرامش خاطر بیشتری بدهد.

مدل حراج معکوس

این مدل کسب‌وکار حراج‌ها را وارونه می‌کند و فروشندگان را مجبور می‌کند پایین‌ترین قیمت‌های خود را به خریداران ارائه دهند. بنابراین این امکان برای خریداران وجود دارد که کمترین قیمت پیشنهادی را انتخاب کنند.

مدل اشتراک

مدل های اشتراک هر روز رایج تر می شوند. در این مدل کسب و کار، مصرف کنندگان برای دسترسی به یک سرویس باید هزینه اشتراک بپردازند.

در گذشته اشتراک مجلات و روزنامه ها رایج بود، اما این مدل اکنون به اشتراک نرم افزار و خدمات آنلاین تغییر کرده است.

doyayekasbokar بازدید : 26 شنبه 18 تیر 1401 نظرات (0)

یک مدل کسب و کار موفق فقط نیاز به جمع آوری پول بیشتری از مشتریان نسبت به هزینه ساخت و تولید محصولات و خدمات دارد. این سود شماست

مدل‌های کسب‌وکار می‌توانند هر یک از مؤلفه‌هایی را که در بخش قبل ذکر کردیم، اصلاح و بهبود بخشند. به عنوان مثال، ممکن است بتوانید هزینه ها را در طول طراحی و ساخت کاهش دهید. یا شاید بتوانید راه‌های مؤثرتری برای بازاریابی و فروش بیابید، یا شاید بتوانید راه خلاقانه‌ای برای جذب مشتریان برای پرداخت پیدا کنید.

به یاد داشته باشید که برای داشتن یک استراتژی موثر، نیازی به ارائه مدل کسب و کار جدید ندارید، بلکه می توانید یکی از مدل های کسب و کار موجود را انتخاب کرده و به مشتریان ارائه دهید. به عنوان مثال، رستوران ها معمولاً از یک مدل کسب و کار استاندارد پیروی می کنند، اما استراتژی خود را بر هدف قرار دادن انواع مختلف مشتریان متمرکز می کنند.

انواع مدل های کسب و کار چیست؟

برای شروع یک کسب و کار نیازی به ارائه یک مدل کسب و کار کاملاً جدید ندارید. در واقع، بیشتر کسب‌وکارها از مدل‌های تجاری موجود استفاده می‌کنند و سپس آن‌ها را اصلاح می‌کنند تا مزیت رقابتی پیدا کنند. در این قسمت شما را با انواع مدل های کسب و کار آشنا می کنیم.

مدل تبلیغاتی

این مدل بیشتر برای محتوایی که مردم می خوانند یا می بینند استفاده می شود. در واقع تبلیغات برای خوانندگان یا بینندگان شما نمایش داده می شود.

در یک مدل کسب و کار تبلیغاتی، شما باید دو گروه از مشتریان را راضی کنید: خوانندگان یا بینندگان و تبلیغ کنندگان. ممکن است گروه اول به شما پول ندهند، اما گروه دوم مطمئناً پرداخت خواهند کرد.

مدل کسب و کار وابسته

مدل کسب و کار وابسته معمولاً آنلاین است. این مدل آنلاین از پیوندهای تعبیه شده در محتوا به جای تبلیغات بصری استفاده می کند که به راحتی قابل شناسایی هستند.

مدل کارگزاری

این مدل با اتصال تجارت کارگزاری خریداران و فروشندگان به تسهیل معاملات کمک می کند. معمولاً برای هر تراکنش از خریدار یا فروشنده و گاهی هر دو کارمزد دریافت می کنند. شرکت ها یکی از رایج ترین مشاغل واسطه ای محسوب می شوند.

مدل سفارشی سازی

برخی از کسب و کارها با انتخاب محصولات و خدمات موجود و افزودن یک عنصر سفارشی به معامله، هر فروش را برای مشتریان خاص خاص و منحصر به فرد می کنند. به عنوان مثال، برخی از آژانس های مسافرتی سفرهای ویژه ای را برای مشتریان ثروتمند رزرو می کنند.

مدل جمع سپاری

اگر تعداد زیادی از افراد را جمع آوری کنید و آنها را متقاعد کنید که محتوای خود را در سایت شما به اشتراک بگذارند، شما در حال جمع سپاری هستید. این مدل معمولا برای درآمدزایی با مدل های تبلیغاتی هماهنگ می شود. کلید موفقیت در جمع سپاری ارائه پاداش های مناسب برای جذب جمعیت است. این مدل شما را قادر می سازد تا یک کسب و کار پایدار و موفق ایجاد کنید.

مدل بی واسطه گری

اگر می خواهید چیزی تولید کنید و آن را بفروشید، معمولا باید از مجموعه ای از واسطه ها استفاده کنید تا محصول خود را از کارخانه به فروشگاه برسانید. عدم واسطه گری زمانی اتفاق می افتد که همه واسطه ها را از زنجیره تامین حذف کنید و محصول خود را مستقیماً به مصرف کننده بفروشید. این به شما این امکان را می دهد که علاوه بر کاهش قیمت، رابطه مستقیم خود را با مشتریان خود حفظ کنید.

doyayekasbokar بازدید : 25 شنبه 18 تیر 1401 نظرات (0)

مدل کسب و کار طرحی است که کسب و کار شما برای کسب درآمد دارد. این طرح به شما می گوید که چگونه می توانید از ارائه محصولات و خدمات خود درآمد کسب کنید.

شاید در نگاه اول گفتن اینکه چه برنامه ای برای کسب درآمد دارید کمی ساده به نظر می رسد اما وقتی این سوال مطرح می شود موضوعات و سوالات دیگری مطرح می شود. مانند:

مشتریان شما چه کسانی هستند؟

با چه استراتژی هایی مشتریان خود را حفظ می کنید؟

چگونه مشتریان جدیدی جذب می کنید؟

بازاریابی شما چگونه است؟

محصولات و خدمات شما کدام نیازها و مشکلات را حل می کند؟

چه ارزشی برای مشتریان ایجاد می کنید؟

چه هزینه هایی در کسب و کار شما در نظر گرفته می شود؟

از چه روش هایی برای عرضه و تولید محصولات و خدمات خود استفاده می کنید؟

حاشیه سود شما چقدر است؟

و…

پاسخ به سوالاتی از این دست به شما کمک می کند تا مفهوم مدل کسب و کار خود را به خوبی درک کنید.

می توان گفت که مدل کسب و کار به برنامه یک شرکت برای کسب سود، محصولات و خدمات قابل ارائه، بازار هدف شناسایی شده و هرگونه هزینه های پیش بینی شده اشاره دارد.

اگر کسب و کار شما جدید و نوپا است، بررسی مدل های کسب و کار بالقوه می تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید که آیا ایده های تجاری شما قابل اجرا هستند یا خیر. اما اگر مدت زیادی است که در این زمینه حضور داشته اید، مدل کسب و کار به عنوان مبنایی برای توسعه پیش بینی های مالی، شناسایی نقاط عطف و ایجاد یک خط پایه برای بررسی طرح کسب و کار شما عمل می کند.

اجزای اصلی یک مدل کسب و کار چیست؟

در ساده ترین شکل، اجزای مدل کسب و کار به 3 قسمت تقسیم می شوند:

همه چیز برای ساختن چیزی لازم است. مانند: طراحی، مواد اولیه، نیروی کار و غیره.

همه چیز برای فروش چیزی لازم است. مانند: بازاریابی، توزیع، ارائه خدمات، پردازش فروش و غیره.

مشتری چه چیزی را بررسی می کند؟ مانند: استراتژی قیمت گذاری، روش های پرداخت، زمان پرداخت و غیره.

همانطور که می بینید، یک مدل کسب و کار به شما می گوید که چقدر می توانید برای محصولات و خدمات خود هزینه کنید. همچنین مواردی مانند: بازار هدف، ارزش پیشنهادی، فعالیت های بازاریابی و غیره را که در قسمت فرصت ها و استراتژی های طرح کسب و کار شما تعریف شده اند، جمع آوری و بررسی می کند.

ضرورت داشتن مدل کسب و کار چیست؟

تا اینجا ما می دانیم که مدل کسب و کار چیست و چه اجزایی دارد. همانطور که گفتیم، مدل کسب و کار مانند یک نقشه راه است که به شما نشان می دهد کجا هستید، کجا باید بروید و چگونه باید به آنجا برسید. اما داشتن مدل کسب و کار دو دلیل مهم دارد که اکنون به بررسی آن ها می پردازیم.

1. ایجاد یک کسب و کار

اگر می خواهید یک کسب و کار موفق راه اندازی کنید و آن را برای سالیان متمادی حفظ کنید، باید بتوانید ساختار آن را روی یک برگه بکشید و آن را توصیف کنید. بهترین و کارآمدترین ابزاری که این امکان را در اختیار شما قرار می دهد مدل کسب و کار است.

2. جذب سرمایه گذار

اگر کسب و کار کوچکی دارید و به دنبال سرمایه هستید، جذب سرمایه گذار مهم ترین دلیل برای داشتن یک مدل کسب و کار است. باید سعی کنید یک مدل کسب و کار خوب و کارآمد را به سرمایه گذاران ارائه دهید، زیرا آنها فقط با داشتن ایده با شما همکاری نمی کنند، بلکه می خواهند بدانند دقیقاً چه برنامه ای برای درآمدزایی و کسب سود دارید.

doyayekasbokar بازدید : 32 چهارشنبه 15 تیر 1401 نظرات (0)

خلاقیت و نوآوری

در این مرحله فرد برای ایجاد کسب و کار باید فرصت های نهفته در بازار و ایده های مناسب را استخراج کند و پس از ایجاد خلاقیت آن را بررسی و انتخاب کرده و سپس به مرحله اجرا برساند.

تحقیق و توسعه:

این فرآیند با شناسایی نیاز بازار آغاز می شود و در مراحل بعدی با ارائه ایده غربالگری و انتخاب ایده مناسب، طراحی محصول انجام می شود.

تست بازار و امکان سنجی:

در این مرحله ایده ای که ایده نهایی از مرحله توسعه و تحقیق به دست آمده از ابعاد مختلف می باشد مورد بررسی قرار می گیرد و امکان سنجی که امکان سنجی آن شامل آزمون بازار امکان سنجی فنی و مالی می باشد.

این فرصت خوبی را برای کسب تجربه قبل از متحمل شدن هزینه های گزاف تولید و ارسال محصول فراهم می کند.

توسعه یک مدل کسب و کار:

مدل کسب و کار یک ابزار مفهومی است که مجموعه بزرگی از اجزا و روابط بین آنها را شامل می شود و منطق تجاری یک شرکت را ارائه می دهد.

تدوین طرح کسب و کار:

طرح کسب و کار یا بوم تجاری یک نقشه راه برای ایجاد یک کسب و کار و دستور العملی است که تمام مراحل و اقدامات ایجاد یک کسب و کار را پیش بینی می کند.

به عبارت دیگر، طرح کسب و کار سازماندهی منابع و فعالیت ها برای ایجاد و توسعه یک کسب و کار جدید و راهنمای اقدامات کارآفرینانه است.

کیفیت تدوین طرح کسب و کار بستگی به توانایی تعریف واضح و انتقال موضوعات مربوطه به همه ذینفعان دارد.

ذینفعان مهم عبارتند از:

خانواده کارآفرین، مشتریان، سرمایه گذاران، مشاوران، کارمندان آینده، اتحادیه های کارگری و دولت

تهیه مجوزهای قانونی:

فرد به عنوان کارآفرین و یا شروع به کسب و کار برای شروع فعالیت مورد نظر خود ملزم به اخذ مجوز و جواز تاسیس از مراکز و مراجع مربوطه می باشد.

جواز کسب به هر نوع مجوزی گفته می شود که برای تاسیس کسب و کار باید از اتحادیه های صنفی، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، وزارت کشور یا سایر مراجع ذیصلاح اخذ شود.

جمع آوری و تشکیل منابع:

مجموعه نهادهایی که وظیفه تامین مالی شرکت ها را در یک کشور بر عهده دارند و عرضه و تقاضای اعتبار را تنظیم می کنند. بازار مالی آن کشور را تشکیل می دهند.

doyayekasbokar بازدید : 32 چهارشنبه 15 تیر 1401 نظرات (0)

دلیل این سوال در کسب و کار اینترنتی است

این سوال به سه دلیل مطرح می شود، دلیل اول این است که این افراد اطلاعات کافی در مورد کسب و کار اینترنتی ندارند، وقتی شما اطلاعات کافی در مورد هر موضوعی نداشته باشید قطعا نمی توانید در مورد آن زمینه قضاوت درستی داشته باشید و سوالات زیادی وجود دارد. در آن شرایط برای شما اتفاق خواهد افتاد.

دلیل دوم مربوط به افرادی است که از راه های اشتباه اقدام به کسب درآمد از اینترنت کرده اند و تجربه مناسبی از این کار ندارند. وقتی کاری را اشتباه انجام دهید، به موفقیت 100 درصدی نخواهید رسید و از نظر آن برای شما ممکن نیست و یا دید شما بالاتر از سطح درآمد نخواهد بود.

به عنوان مثال، اگر می خواهید انگلیسی یاد بگیرید و آن را اشتباه وارد کنید، اگر روزی 10 کلمه را حفظ کنید، نمی توانید با یک انگلیسی زبان مکالمه خوبی داشته باشید. ممکن نیست.

پس اگر کسب و کار اینترنتی را از راه درست راه اندازی کنید و آن را دنبال کنید، شکی ندارید که موفق خواهید شد و به موفقیتی که در ذهن خود ایجاد کرده اید دست خواهید یافت، فقط کافی است این کار را به درستی انجام دهید.

دلیل سوم متاسفانه در اینترنت افراد از این موضوع سوء استفاده می کنند و به شما می گویند که اگر آموزش ما را بخرید در عرض یک ماه 1 میلیون یا چند میلیون درآمد خواهید داشت، بسیاری از افراد از این وب سایت ها خرید می کنند. و در نهایت متوجه می شوند که پول خود را از دست داده اند.

حتی متوجه می شوید که این وب سایت ها هیچ پشتیبانی از کاربران خود ندارند و تنها هدفشان فروش آن محصول و کسب سود لحظه ای است، این افراد نه تنها ذهن دیگران را در مورد کسب و کار اینترنتی و کسب درآمد از اینترنت مسموم می کنند. می کنند، اما امید به کسب درآمد و امید به زندگی را در برخی افراد از بین می برند و این حیف است.

کسب و کار اینترنتی درست است؟

بله دوست عزیز درست است پس بگذارید با چند مثال موضوع را روشن کنم. اگر نگاهی به محیط اینترنت بیاندازید، همین محیط مجازی که محلی برای وقت گذرانی بسیاری از دوستان شده است، ببینید هر روز چند تبلیغ خواهید دید؟

آیا می دانید هزینه این تبلیغات گاهی چقدر است؟ آیا از میزان بودجه تبلیغاتی که وب سایت های موفق برای این کار در نظر گرفته اند می دانید؟ وب سایت هایی مانند دیجی کالا، بامیلو و وب سایت های مشابه صدها میلیون و گاهی میلیاردها برای کار خود هزینه می کنند. البته نیازی نیست که کسب و کارهای جدید و جدید با چنین بودجه های سنگینی این حجم از تبلیغات را انجام دهند.

حالا فرض کنیم از اینترنت نمی شد درآمد کسب کرد، پس چرا چنین وب سایت هایی برای تبلیغات و بازاریابی خود هزینه های سنگینی می پردازند، اگر چنین چیزی امکان پذیر بود، اکنون وب سایت کوچک دیجی کالا به یک غول تبدیل می شد. و تجارت اینترنتی ایران دگرگون نمی شد و آمازون ایران نام نمی گرفت.

تعداد صفحات : 26

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 257
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 32
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 42
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 223
  • بازدید ماه : 591
  • بازدید سال : 5,335
  • بازدید کلی : 27,039