loading...
زندگیت رو با ایده های مختلف دگرگون کن
doyayekasbokar بازدید : 39 شنبه 05 مهر 1399 نظرات (0)

کدام ساختار سازمانی برای کسب و کار شما مناسب است؟

هنگام راه اندازی مشاغل جدید ، باید توجه دقیق به طراحی ساختار سازمانی شرکت خود داشته باشید. این باید با توجه به اندازه ، صنعت و اهداف شرکت شما تصمیم گیری شود. شما باید ساختارهای سازمانی را به عنوان نمودار گردش ارتباطات در نظر بگیرید. ساختارهای سازمانی ضعیف ، منجر به برقراری ارتباط کند و ناکارآمد می شود که در آن مدیران در سطوح مختلف برای تأیید بیش از حد لازم ، اطلاعات را به افراد زیادی تحویل می دهند. ساختارهای سازمانی به خوبی طراحی شده کانالهای ارتباطی کارآمد ایجاد کرده و تصمیمات سریع و تمیز را تشویق می کند. بیایید نگاهی به چندین شکل رایج از ساختارهای سازمانی بیندازیم.

 

عملکردی

بیشترین مشاغل معمولاً از ساختار عملکردی استفاده می شود. این یک نمودار جریان از پایین به بالا با یک مقام اجرایی با بالاترین سطح در بالا است ، با چندین مدیر میانی - از جمله منابع انسانی ، بازاریابی ، حسابداری و روسای گروه های مهندسی - همه مستقیماً به مدیر ارشد ارشد گزارش می دهند. این بخشها جدا از یکدیگر توسط روسای بخشها اداره می شوند و آنها فقط به مدیر سطح بالا پاسخ می دهند. نقطه قوت این سیستم این است که درک آن آسان است و کسب و کارها را به طور منظم به صورت متراکم نگه می دارد. با این حال ، ضعف آشکار است - اگر یک مدیر ضعیف ، سازمان یافته ضعیف در رأس آن قرار داشته باشد ، مواردی رخ می دهد که دست راست قادر به گفتگو با چپ نیست و باعث مشکلات ناامید کننده ای می شود.

تولید - محصول

یک نوع ساختار عملکردی ساختار محصول است که برای شرکتهای بزرگتر طراحی شده است. در این نمودار جریان ، گروهی از عالی ترین مدیران در رده های بالا قرار می گیرند ، در حالی که محصولات مختلف به شرکت های کوچک تقسیم می شوند. به عنوان مثال ، یک شرکت محصولات غذایی ممکن است به نوشیدنی ها ، میان وعده ها ، محصولات لبنی ، شام های منجمد و چاشنی ها تقسیم شود ، که مدیران هر بخش به بالا گزارش می دهند. در این حالت ، مهم نیست که دست راست نتواند با چپ صحبت کند ، زیرا محصولات مستقیماً به یکدیگر وابسته نیستند.

مشتری

اگر شرکت شما خدماتی مانند مراقبت های بهداشتی را ارائه می دهد ، می توانید از ساختار سازمانی مشتری محور استفاده کنید. این به سادگی یک تغییر در ساختار محصول است ، که در آن بخش های مختلف کسب و کار در پایین هر یک به یک گروه مشتری خاص تقسیم می شوند - به عنوان مثال ، بیماران بستری ، سرپایی و بیماران کلینیک رایگان. سپس مدیران هر بخش مستقیماً به رئیس بیمارستان در بالا گزارش می دهند. این نیز برای جلوگیری از همپوشانی ، سردرگمی و تعدیل نیرو طراحی شده است.

 

منطقه ای

اگر شرکت شما واقعاً بزرگ شده و شروع به ملی یا جهانی شدن می کند ، باید ساختار شرکت خود را به بخش های منطقه ای تقسیم کنید. این همچنین نوعی از ساختار عملکردی است ، با مدیران ارشد مستقر در کشور خود در بالا ، با بخش های گزارش شده از مدیران منطقه ای تشکیل شده است. این اطمینان می دهد که خواسته های شما در بازارهای مختلف به صورت محلی برآورده می شود. محلی سازی در اینجا از همه جنبه ها - قیمت گذاری ، املاک و مستغلات و خطوط تولید هدف است. شرکت های بزرگی که سعی کرده اند از یک استراتژی قیمت گذاری واحد در یک خط تولید ثابت در بازارهای مختلف جغرافیایی استفاده کنند ، اغلب با شکست ناکامی روبرو شده اند و توسط رقبای کوچکتر منطقه ای زنده خورده شده اند.

ماتریس

ساختار ماتریس اغلب توسط شرکت های بازی ویدئویی و فیلم سازی مورد استفاده قرار می گیرد ، بخشهای مختلف ، همه برابر ، به طور همزمان برای تولید یک محصول نهایی کار می کنند. در این حالت ، یک مدیر قدرتمند در راس امور - مانند ناشر بازی های ویدیویی یا کارگردان فیلم - به عنوان یک رهبر تیم عمل می کند تا اطمینان حاصل کند که هر بخش داده های مورد نیاز برای انجام وظیفه جداگانه خود را دریافت می کند. به عنوان مثال ، در تولید یک فیلم ، یک بخش ممکن است روی موسیقی کار کند ، بخش دیگر ممکن است جلوه های ویژه کار کند ، در حالی که بخش دیگر روی فیلم ضبط شده کار می کند. هر بخش باید برخی از اطلاعات را از بخش دیگر دریافت کند - به عنوان مثال ، یک تیم جلوه های ویژه نیاز به دسترسی به فیلم فیلمبرداری دارد - و این وظیفه کارگردان فیلم است (در بالا) تا مطمئن شوید که تمام رشته های وب به وصل هستند یکدیگر را تولید کنید ، سپس محصول نهایی را تولید کنید.

سایر سازه ها

در حالی که اکثر شرکت ها از تنوع ساختار عملکردی استفاده می کنند ، این شما هستید که می توانید بفهمید کدام ساختار برای شرکت شما مناسب است. همچنین می توانید برای ایجاد ساختاری سفارشی ، بهترین قسمتهای هر قسمت را مخلوط و مطابقت دهید. فقط بخاطر بسپارید ، دلیل داشتن ساختار سازمانی حفظ ارتباطات و اطمینان از کمترین تعداد خلاصی از کار است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 257
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 26
  • بازدید امروز : 20
  • باردید دیروز : 100
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 188
  • بازدید ماه : 556
  • بازدید سال : 5,300
  • بازدید کلی : 27,004